استفاده از لنزهای Fix یا ثابت به علت هزینه پایین به مراتب بیشترین استفاده را دارند. لنزهای Fix یا ثابت تنها می توانند در یک زاویه ثابت برای شما تصویر برداری کنند. رایج ترین نوع لنزهای ثابت لنز 3.6 میلی متر، 2.8 میلی متر و 4 میلی متر هستند. استفاده از لنزهای ثابت با فاصله کانونی دیگر خیلی کمتر صورت می گیرد.

 

 

در مقایسه با لنزهای ثابت ،  لنزهای وریفوکال به شما فاصله کانونی را در یک بازه مشخص خواهند داد. شما از طریق تنظیم لنز می توانید زاویه دید دوربین را بین فاصله کانونی مجاز تغییر دهید. برای مثال از طریق نصب یک لنز وریفوکال 2.8 به 12 میلیمتر شما خواهید توانست زاویه دید دوربین را بین 86 درجه تا 25 درجه تنظیم کنید.

 

 

یک لنز وریفوکال  دارای دو اهرم تنظیم است. اهرم اول برای تنظیم زاویه دید دوربین است. از این طریق شما می توانید فاصله کانونی لنز را تغییر دهید و به مقدار دلخواه در آورید. اهرم دوم وظیفه تنظیم فوکوس دوربین را برعهده دارد. هر بار که شما فاصله کانونی لنز را تغییر می دهید باید فوکوس لنز را برای آن فاصله کانونی تنظیم کنید.

 

 

در ادامه باید توضیح دهم که خصوصیت اتو ایریس (Auto Iris) که ممکن است در کاتالوگ لنز با آن مواجه شوید به معنی تنظیم خودکار آیریس دوربین در مقابل نور است. در واقع وقتی نور محیط زیاد شود دوربین به طور خودکار آیریس را می بیند تا تصویر از نور اشباح نشود.

 

 

فاصله کانونی رایج برای دوربین های مداربسته عبارتند از:

 

 

·         3 به 9 میلیمتر

 

 

·         2.8 به 12 میلیمتر

 

 

·         5 به 50 میلیمتر

 

 

·         6 به 60 میلیمتر

 

 

در موقع انتخاب لنز برای دوربین های صنعتی باکس حتما به میزان کیفیت لنز و دوربین توجه کنید. برای دوربین های صنعتی شبکه با کیفیت مگا پیکسل حتما باید از لنزهای مناسب مگا پیسکل استفاده کنید.