هر چه قدر که تکنولوژی IP بیشتر جا افتاده می شود پیکربندیش ساده تر می شود. هر تکنیسینی باید تکنیک های پایه ای را بلد باشد تا بتواند دوربین های تحت شبکه را به کار بیندازد. در این مقاله ما 10 راهکار مهم و اولیه را برای رفع مشکلات دوربین های مداربسته IP بیان می کنیم.

 

 

دستورالعمل های اصلی برای رفع مشکلات دوربین های مداربسته تحت شبکه :

 

 

1.        دوربین را ریبوت کنید

 

 

2.       دوربین را پینگ و پیدا کنید

 

 

3.      جداول ARP را بررسی کنید.

4.       اطمینان از عدم وجود ناسازگاری های IP

 

 

5.      برق و اتصالات دوربین را بررسی کنید

 

 

6.       کابل کشی را مورد بررسی قرار دهید

 

 

7.      صحیح بودن کلمه عبور را بررسی کنید

 

 

8.      سفت افزار(firmware) را بروزرسانی کنید

 

 

9.       از پشتیبانی شرکت تولید کننده یا نماینده آن ها کمک بگیرید

 

 

10.     دوربین را به تنظیمات کارخانه ای ریست کنید

 

 

شرح و توضیح دستورالعمل ها

 

 

1) ریبوت کردن دوربین:

 

 

از نظر بعضی از متخصصان "قانون طلایی" رفع مشکلات تجهیزات IT این است که پیش از هر کاری دستگاه را ریبوت کنید. ریست کردن دوربین به راحتی امکان خالی شدن کش، بازتنظیمی تنظیمات دوربین و ارتباط گیری مجدد اتصالات می شود. این گام آسان ترین و ارزان ترین کاری است که می توانید انجام دهید. کافیست برق دوربین را قطع کنید، 10-15 ثانیه صبر کنید و مجدد برق آن را وصل کنید.

 

 

2) پینگ کردن و پیدا کردن دوربین:

 

 

cmd” را در قسمت ویژه جستجوی ویندوز وارد کنید تا صفحه DOS باز شود سپس از دستور “ping” استفاده کنید تا ببینید که به دوربین متصل هستید یا خیر. به عنوان مثال اگر آی پی آدرس دوربین شما 192.168.2.150 است، از دستور ping 192.168.2.150 –t استفاده کنید. اگر پاسخ “Destination Host Unreachable” یا “Request Timed Out” دریافت کردید یعنی از طریق شبکه به دوربین دسترسی ندارید. دلایل زیادی برای این مسئله وجود دارد، اولین دلیل می تواند قرار داشتن دوربین و کامپیوتر بر روی دو شبکه یا ساب نت مختلف باشد.

 

 

گر پاسخ های اتصالی صحیح دریافت می کنید، از یک مرورگر و یا نرم افزاری که تولید کننده دوربین برای اتصال معرفی کرده استفاده کنید.

 

 

3) جداول ARP را برای  رفرنس های متقابل آدرس هایIP و MAC بررسی کنید:

 

 

دانستن آدرس MAC یک سرنخ مهم برای پیدا کردن آدرس IP یک دوربین تحت شبکه است، که در جایی از دوربین که اغلب مواقع بدنه آن است چاپ شده است. نگه داشتن آدرس های IP و MAC دوربین های نصب شده با هدف رفع مشکلات کار مفیدی است. مشابه عمل پینگ کردن در دستورالعمل شماره 2، دستور ARP می تواند برای نمایش آدرس های IP و MAC دستگاه های متصل به شبکه مورد استفاده قرار گیرد، کافیست در DOS تایپ کنید “arp-a”. می توانید IP آدرس دوربین را با دانستن آدرس MAC پیدا کنید، و برعکس.

 

 

 4) اطمینان از عدم وجود ناسازگاری های(کانفلیکت) IP:

 

 

مراقب باشید که دو دوربین با آدرس IP یکسان وجود نداشته باشد، زیرا این کار اغلب باعث می شود دسترسی شبکه به هر دو دوربین ناممکن شود. یک اشتباه تایپی ساده در هنگام وارد کردن آدرس IP، گیت وی یا ساب نت می تواند همه نوع خرابی را ایجاد کند. دستور ARP که در دستورالعمل شماره 3 به آن اشاره شد می تواند در این کار به شما کمک کند.