هر تصویر متحرک از تعدادی تصویر ثابت تشکیل شده که به صورت متوالی به نمایش در می ایند. این نمایش مسسل وار در مغز انسان این تصور را ایجاد میکند که تصویر در حال حرکت است. طبیعتا هرچه تعداد تصاویر ثابت به وجود اورنده یک تصویر متحرک بیشتر باشد شما جزئیات بیشتری از حرکات را خواهد دید

 

 

چشم انسان قادر است بین 7 تا 30 فریم در ثانیه را ببیند. این به این معناست که یک تصویر 10 فریم در ثانیه به همان میزان زنده به نظر میرسد که یک تصویر 30 فریم در ثانیه

 

 

تعداد فریم های تصویر در ثانیه زمانی اهمیت پیدا میکند که حرکتی در تصویر اتفاق بیافتد. در صورت حرکت در تصویر 30 فریم شما جزئیات خیلی کمتری را نسبت به تصویر 10 فریم از دست میدهید

 

 

در تصاویر با فریم پایین حرکت میتواند موجب تار شدن شدید تصاویر و عدم امکان تشخیص جزئیات شود. حداکثر تعداد فریم قابل انتقال با استاندارد تلویزیونی PAL حدود 25 فریم در ثانیه است. این تعداد فریم میتواند یک تصویر زنده با کیفیت را برای شما تضمین کند

 

 

تعداد فریم تصاویر یکی از خصوصیات مهم دستگاه های DVR و دوربین های شبکه است. طبیعتا هرچه تعداد فریم تصاویر این دستگاه ها بیشتر باشد کیفیت آنها بالاتر خواهد بود

 

 

سرعت بالای ضبط تصاویر در دوربین مداربسته

 

 

همان طور که اشاره شد چشم انسان تصاویر تلویزیون را 30 فریم در ثانیه مشاهده می کند که به این نرخ فریم ریت کامل می گویند . این فریم ریت در سطح دنیا معروف است . در دنیای دوربین مداربسته و محصولات نظارتی و حفاظتی میزان فریم ریت کامل در دوربین های آی پی یکی از موضوعات معروف در طراحی دوربین های آی پی محسوب می شود تا جایی که دوربین های فوق حرفه ای آی پی فریم ریتی معادل 60 را به بازار عرضه می کنند .

 

 

حال سوال اصلی این است : کدام فریم ریت در واقعیت به بازار عرضه می گردد؟

 

 

حدود 30% ، فریم ریت 20 فریم بر ثانیه و بیشتر را ترجیح داده و از آن استفاده می کنند . حدود 70% از فریم ریت 10 فریم بر ثانیه و یا کمتر بهره می برند .

 

 

آیا نرخ فریم دلیل تار شدن تصاویر در طول حرکت است؟

 

 

تار شدن تصاویر در طول حرکت معمولا بیشتر به سرعت شاتر دوربین وابسته است تا نرخ فریم. نرخ فریم عموماً با روان بودن تصویر رابطه دارد و تار شدن تصاویر رابطه ای با آن ندارد.