این دو حسگر CCD وCMOS  هر دو به دنبال یک هدف بوده و آن تبدیل تصویر اپتیکی به سیگنال های الکتریکی می باشد که در نهایت باعث ایجاد تصویر دیجیتال می شود. در یک دوربین مدار بسته دیجیتال، نور از طریق سیستم لنزها وارد دوربین مداربسته شده و پس از عبور از فیلتر های متفاوت، در محل حسگر تصویر همگرا شده  و تصویر به وجود آمده  را به پردازشگر تصویر انتقال می دهد. در این حالت پردازشگر تصویر یک نسخه دیجیتال از تصویر را ایجاد کرده و آن را به تراشه ی فشرده سازی تصاویر در دوربین مداربسته ارسال می کند تا به فرمت مورد نظر TIFF،  JPG و تبدیل شوند. پردازشگر (CPU)، ویرایش های لازم را بر روی تصویر انجام داده و آن ها را بر روی حافظه ذخیره می کند. و در نهایت عنصری برای آماده سازیِ نهایی تصاویر به منظور مشاهده ی آن ها تعبیه شده است.

 

 

 فناوری حسگر های CCD

 

 

حسگر های CCD  با برخورد نور به آن ها  از خود اثر فتوالکتریک نشان داده و بار الکتریکی ای که توسط ماتریس بزرگی از خازن ها جمع آوری می شود، را  به یک تقویت کننده بار الکتریکی ارسال می کند. تقویت کننده، بار مورد نظر را به ولتاژ تبدیل کرده و با تکرار این کار، کل تصویر برای مراحل بعدی عمل پردازش، طراحی و ساخته می شوند.

 

 

فناوری حسگر های CMOS

 

 

حسگرهای CMOS  بر اساس فناوری ریزپردازنده ها طراحی و ساخته می شوند. تراشه ی مذکور، در هر واحد پیکسل شامل ترانزیستورهایی می باشد که بار های الکتریکی را تقویت کرده و به صورت مجزا (برای هر پیکسل) به پردازنده ارسال می کنند.

 

 

بررسی و مقایسه حسگر های CCD و CMOS

 

 

در ادامه به مقایسه ی برخی از خصوصیات و ویژگی هایی که در دوربین مداربسته از اهمیت زیادی برخوردار هستند می پردازیم...

 

 

میزان مصرف انرژی

 

 

حسگر های CCD نسبت به حسگر های CMOS انرژی بیشتری مصرف می کنند. انرژی مصرف شده توسط یک حسگر CCD می تواند بیش از ۱۰ برابر توان مصرفی یک حسگر CMOS با کارکرد مشابه باشد.

 

 

میزان نویز

 

 

با توجه به فناوری ساخت این دو حسگر ، در حسگر های CMOS امکان ایجاد نویز بیشتر از حسگر های CMOS می باشد.

 

 

میزان حساسیت به نور کم

 

 

میزان حساسیتCCD ها در نور کم،بیشتر از حسگر های CMOS است. دلیل آن نیز، این است که در تراشه های CMOS ترانزیستورهایی وجود دارند که نسبت به نور دریافتی حساسیتی از خود نشان نمی دهند.

 

 

تفاوت قیمت و هزینه حسگر های CCDوCMOS

 

 

تولید CCD ها فرآیند هزینه بری دارد ولی حسگر های CMOS را به سادگی می توان در خط تولید یک تراشه ی سیلیکونی، تولید کرد. بنابراین حسگر های  CMOS ها نسبت به حسگر های  CCD ها از قیمت پایین تری در بازار  برخوردارند

 

 

سرعت

 

 

حسگر هایCMOS به علت یکپارچه بودن مراحل تصویر سازی، از سرعت بالاتری نسبت به حسگر های CCD برخوردار هستند و اکثریت توابع و نیاز های یک دوربین مداربسته دیجیتال را می توان در یک تراشه ی CMOS تعبیه کرد.